Copiii pînă-n 5 ani nu plătesc biletul

IMG_20150606_145727Dar asta nu înseamnă că au și dreptul să stea jos.

Să explic.

Întrucît tuturor li se pare normal că o gîgîlice între 5 și 20 de kg (depinde de vîrstă: 0 – 5 ani) va sta locului nemișcat, că nu va adormi, că nu i se va face rău într-o mașină (plină de mirosuri de orice fel) sau că n-are dreptul să obosească, doar pentru că e mai mic decît un adult și are energie mai ceva ca o sticlă agitată de cola (și evident trebuie să asculte de mă-sa, iar dacă n-ascultă oricum e mă-sa și numai mă-sa vinovată), ei bine, toată lumea – nu știu de ce are impresia că dacă acești copii din această grupă de vîrstă nu plătesc bilet, e musai ca mamele lor să-i țină în brațe. Că dacă nu, sunt niște nesimțite. Se specifică de cînd te urci în autobuz. Doamnă, nu plătiți biletul, dar dacă se aglomerează, să vă țineți copilul în brațe. Gen.

Nu știu de celelalte mămici, dar eu răspund de fiecare dată: nu țin, domne, nici un copil în brațe că vreau să stau comod, de-aia am și apărut mai devreme în stație: să îmi așez toate bagajele la locurile lor, inclusiv copilul. Dacă se aglomerează să zbierați la mine că vin și mai plătesc un bilet în plus. (Deși, conform anunțurilor – scrise mai mult sau mai puțin corect gramatical, depinde de educația patronului – pînă în 5 ani copiii nu plătesc biletul.) În logica fracturată pur neaoșă însă asta nu înseamnă că au și loc, decît dacă autobuzul nu e aglomerat.

Cine are copii știe clar despre ce vorbesc, cine n-are o să spună: da ce te-am pus eu să faci?

Astfel de atitudini nu le vei întîlni decît în România și eventual în Sex and the City la Samantha. Semnalul e clar de departe și de mai de sus. Copiii nu prea contează în țara asta. Sunt manevră de tun. De la petrecerile cretine pentru copii pînă la emisiunile și mai cretine pentru copii, de la spațiile de joacă pînă la biletul de autobuz care nu se plătește dar care o pune pe mamă în situația de a se simți prost dacă nu-și ia plodul în brațe ca să se așeze lîngă ea și copilul ei o muiere care a uitat să se spele sub braț și al cărei fund e mai mare decît 3 locuri de autobuz, totul este normal mai puțin bunul simț al fiecăruia în parte. Părinții sunt jecmăniți constant pe principiul dă-i dracu, oricum trebuie să le cumpere, să-i distreze, să aibă grijă de ei, să-i educe și așa mai departe.

soferiidemaxiraxi1-1422641456O altă logică mai de bun simț ar fi: de ce trebuie să fie un autobuz aglomerat, cînd se specifică și mai clar cîte locuri există într-un autobuz, microbuz sau autocar? Dacă un taxi depășește numărul de pasageri, șoferul este imediat amendat pînă la loc comanda, nu același lucru se întîmplă însă cu autocarele care iau mai mulți pasageri. (a se vedea GMS-urile – 23-u, cel care face ruta Gara-Constanța-Mamaia-Năvodari. Amintesc de ăsta pentru că am făcut naveta mai bine de un an și este un caz pierdut de șoferi iresponsabili și nesimțiți, dar și de pasageri care rareori vociferează cînd sunt confundați constant cu niște sardine, că uneori am impresia că le și place să se înghesuie unul într-altul, pentru că altfel, chiar nu văd de ce s-ar urca cineva într-un microbuz supra-extra-aglomerat). Deși reclamațiile curg zilnic, pe acești șoferi nu-i oprește nimeni, sau dacă-i oprește careva, sclavii ăștia de patroni nu bagă nimic la cap. Nu-mi trebuie să fie mai inteligenți decît volanul lor, dar măcar să aibă acel minim instinct de supraviețuire al oricărui animal aflat la înghesuială. Speranțele sunt deșarte, n-ai să vezi așa ceva la pitecantropii ăștia. Că veni vorba despre asta, colega și prietena mea, Lavinia, care face naveta Constanța-Năvodari 4 zile pe săptămînă scrie și ea pe pagina ei de socializare:

Transport metropolitan, Constanta- Navodari, anul de gratie 2015! Peste 60 de suflete inghesuite pentru ca lui Babinciuc sau lui Tucan sa le creasca conturile. N-am sa inteleg niciodata de ce distrugatorii transportului public de calatori n-au fost niciodata pedepsiti. Din punctul meu de vedere gestul lor echivaleaza cu genocidul… In fine, aer irespirabil, imi fac cu greu loc pe culoarul arhiplin desi nu cantaresc mai mult de 53 de kg. La un moment dat, un zambet dolofan, la fel ca si posesorul lui, imi lezeaza retina. Ahh, sunteti doamna de la televizor!!!. Imbranceste cu coatele lumea din jur si da sa se ridice sa-mi cedeze locul. Doamna Lavinia, veniti si stati jos, doar sunteti o doamna, se poate?! Ii multumesc intr-o prima instanta, lamurindu-l ca mi-e imposibil sa trec sau sa sar peste alte doua doamne ca sa ajung in locul binecuvantat. El insista,.. o duduie ii atrage atentia ca daca tot nu vreau sa ocup tronul ar face bine s-o lase pe ea ca e trezita de la 5 dimineata! Dolofanul, se incrunta si-i replica: lasa ca mai rezisti, oferta era pentru doamna de la televiziune. Rumoare in jur,ma simteam deja prost dar nu m-am putut abtine: mi-am facut loc spre dolofan si l-am ‪#‎executat# : carevasazica gestul tau are legatura doar cu faptul ca m-ai vazut la televizor? Mdaa, a mormait, ne mai uitam si noi la oameni..Ii spun ca sunt cel putin 14 doamne pe culoar care ar fi meritat sa le cedezi locul tau daca ai fi fost un tip manierat si educat si nu prost-crescut libidinos! Intr-un final si-a cerut scuze si a coborat undeva dincolo de Mamaia Nord, facandu-se nevazut. Unde draq s-a pierdut politetea de alta data, pe unde haladuie cei sapte ani de acasa???

Pe nicăieri prin apropiere. Dar dacă găsim bunul simț îl vom pune pe soclu. Ajung la concluzia că ne cam place să ne rățoim unii la alții. Nici nu putem trăi altfel. O zi liniștită, în care toate merg din plin, e o zi pierdută.

Întorcîndu-mă la subiectul copii, cam cum vă imaginați că ar rezista un copil într-un GMS, chiar și în brațele mamei sale, cînd îi atîrnă deasupra capului alți 10 călători de diferite mărimi și cu diverse respirații, unele mai putrede decît altele? Apropo, știați că suntem cel mai cariat popor din Europa, că doar ținem la igiena bucală tot atît de mult cît la educație și sănătate? Mergînd cu exercițiul de imaginație mai departe, cam cum credeți că ar vocifera o madamă de-asta trezită de la 5 și grăbită să prindă telenovela de la 4 – singura ei rațiune de a mai trăi (nu știu cine a pus-o să se trezească așa devreme, că așa putem să spunem și noi, mamele astea: dar de ce te-ai măritat, făi, cu un boschetar care te trezește la ora aia și te trimite la muncă?) cînd vede că fiica ta ocupă un loc separat, deși are biletul plătit – dar ea nu știe chestia asta? Păi că tu ești nesimțita, firește.

Comments are closed.