In Memoriam–Viorica Bucur

100_1198A fost o vreme cînd, deși nu înțelegeam prea mare lucru din viața mea, am avut norocul să întîlnesc oameni minunați care mi-au accentuat senzația că nu trăiesc, ci visez. Uneori mă trezeam în fața lor și-mi venea să-i îmbrățișez, să-i iau de un braț și să fug cu ei la vînătoare de năzbîtii. Să nu fac altceva decît să-mi dedic viața fericirii lor, pentru că-i simțeam atît de minunați încît, dacă mi-ar fi cerut să le fac un ceai mi-aș fi pierdut mințile de fericire că am acces la o astfel de intimitate cu ei.

Un astfel de om a fost Viorica Bucur, căreia n-am avut norocul să-i fac niciun ceai, ci mi l-a făcut domnia sa mie, de-aici acuta senzație că acele momente petrecute împreună la o șuetă au fost visate. Vă puteți închipui? Luam un interviu în 2005 femeii care și-a riscat cariera în perioada comunismului ca să poată bucura copiii vremii cu cîteva minute de desene animate. Niciunul din plozii de azi nu cred că poate înțelege ce însemna asta pentru noi cei din epoca de aur.

O doamnă micuță, vioaie, cu o atitudine simplă încît îți lăsa impresia că n-a făcut mare lucru pentru nimeni, deși în fiecare zi făcea mai multe pentru toți din jur cu acea naturalețe a omului care a fost binecuvîntat de ursitoare să facă numai ce-i place. Se lipea foarte mult de cei tineri și-i plăcea să se înconjoare de ei, să le îndrume pașii, vizionările de filme, am impresia că era asaltată de ei și că niciodată nu putea să-i refuze. A fost o enciclopedie ambulantă de filme și povești hollywoodiene, dacă începea să vorbească nu numai că te învăluia ca un abur vrăjit cu vocea ei inconfundabilă, dar avea darul de a te face să pierzi noțiunea timpului și niciuna din grijile sau responsabilitățile pe care le aveai în ziua respectivă să nu pară mai importante decît continuarea poveștilor ei desre cum a fost filmul cutare, despre legăturile invizibile dintre actorii cutare, despre cum au fost create unele personaje etc etc., te transporta instantaneu în lumea vrăjită a peliculei de orice fel și plecai, după astfel de întîlniri, îndrăgostit de Artă, de frumos, de oameni, și voiai și tu să guști din toate astea, să participi cumva la înfrumusețarea lumii. Un astfel de efect avea această femeie asupra ta.

 

100_1200Personal cred că lumea a pierdut unul din acei oameni rari care au știut să facă prin scurta lor trecere prin viață un loc mai frumos și mai interesant decît era și decît avem mereu nevoie, unul dintre acei prezentatori care nu aveau nevoie de o gașcă de redactori și de reporteri care să-i conceapă textele, o femeie care-și pregătea cu minuțiozitate emisiunile, nu ca acum, după ureche, în funcție de ultima bîrfă mondenă, în urma căreia nu rămînem cu nimic, nu ne împlinim cu nimic. De pildă, cînd ne anunța Viorica Bucur că în seara asta vom urmări filmul ”Casablanca” la Telecinematecă știai că trebuie să lași totul deoparte și să urmărești povestea de dragoste dintre Ingrid Bergman și Humphrey Bogart, pentru că altfel vei rămîne un prost toată viața și niciodată nu vei înțelege aluziile din celelalte filme făcute după perioada Casablanca, atunci cînd vei auzi replici ca ”Play it, Sam! Play it one more time” sau melodii ca ”As Time Goes By”. Și nu era vorba numai de filmele recomandate, sau de vocea caldă și blîndă a Vioricăi Bucur, ci de întreaga ta adolescență care se deschidea în fața ta, ca o zi de duminică, și cineva drag avea grijă să primești prăjituri de casă, ceai, filme, cărți, reviste colorate și personaje vesele și-n toată casa sufletului tău mirosea a vanilie și scorțișoară și praf de copt.

 

Odihnă plăcută, doamna noastră…

4 responses to “In Memoriam–Viorica Bucur

  1. minunat draga mea! jos palaria! zimbesc si sunt
    fericita ca sunt oameni ca tine si sunt nefericita ca a trecut
    in nefiinta un spirit mare. Da si eu imi aminesc de cele
    cateva minute cu voce aei inconfundabila.
    Cum te simti ? sper ca totul bine!

    Laura

    Like

  2. e bine deocamdata, toate-s la locul lor. cit despre doamna noastra de care vorbim cu drag, a scapat de griji si probleme🙂

    stii tu, “intotdeauna vom avea gala desenului animat”.

    Like