Medgidia, ziua nu mai știu. Bookclub for kids closed.

Încheiat club pe vara asta cu o lectură în parc Medgidia, unde timp de o oră ne-am trântit cu toții în iarbă și am citit, spre uimirea tuturor oamenilor care au trecut pe-acolo. Uimire nu pentru că erau niște copii pe-acolo, ci pentru că erau niște copii care citeau. Și nu se făceau că citeau, ci chiar erau concentrați asupra lecturilor, făcînd abstracție de ce se întîmpla în jur. Bine, nu se întîmpla prea mare lucru, pe la orele 11.30 prin parc Medgidia trec doar cîțiva pensionari.

Iată niște poze:

2 

mai întîi am făcut un cerc și fiecare copil și-a scos cartea preferată din rucsac, așa cum convenisem că vom face cu o ședință de lucru înainte. apoi le-am zis că au voie să stea pe iarbă, pentru că la orele acelea băncile erau așezate strategic în plin soare, iar eu oricum voiam să-i am pe toți sub ochi. 15 puști citind și încă de bunăvoie, cam rară o astfel de treabă, nu? numai pt această ultimă zi și a meritat întreg efortul meu. îmi făceam griji că vor trage chiului la citit, în sensul că doar se vor face că citesc. dar nu… a fost o plăcere să-i observ ca un martor tăcut, ascuns după frunze și copaci, printre gîze și ierburi.

4   Sorina, Mădălina (ascunsă sub cartea cu Apolodor, care-i folosea și ca apărătoare de soare) și George, campion la schimbat poziții pînă și-a găsit-o pe cea mai bună.
  george culcat pe iarba        

Admit că înainte de a mă apuca de această nebunie frumoasă (o numesc eu așa fiindcă chiar n-am știut ce sorți de izbîndă voi avea, în condițiile în care toată lumea țipa ca din gura de șarpe că puștii nu mai citesc.) Așea e, nu mai citesc ca înainte, date fiind însă condițiile/influențele de acum (tv, internet, emisiuni cretine și desene animate horror/thriller) și după o lună și jumătate de întîlniri care nici nu știu cînd s-au încheiat, concluziile/recomandările mele pentru părinți sînt următoarele:

1. faceți din actul lecturii o sărbătoare sau cel puțin pregătiți cititul unui basm (încă de cînd copilul dvs are 2-3 ani) ca și cum ar fi un moment special (chiar este!)

 DSC01714 Melisa are mai multe păpuși decît cărți, dar după ce i-am povestit că atunci cînd eram mici, eu și mama ei, ne întindeam păturile în grădină și făceam întrecere care termină mai repede de citit cartea, lectura în aer liber nu i s-a mai părut ceva anormal (din moment ce și mama ei făcea asta cînd era de vîrsta ei, nu?)

2. nu pedepsiți copiii trimițîndu-i la citit, vor crește crezînd că e ceva rău, o vor lua ca pe o pedeapsă pentru toată viața.

lavinia   Lavinia iubește cărțile cu povești pentru că mama ei i-a insuflat dragostea asta, de fiecare dată cînd i-a vorbit despre ele, de fiecare dată cînd a adus-o de mînă de la bibliotecă și i-a vegheat lecturile, a reușit s-o atragă în lumea lecturii cu vorba blîndă, domoală, și-a sedus fata, a vrăjit-o efectiv că numai deschizînd copertele unei cărți poate avea acces la lumi neștiute cu zeci, sute de personaje fantastice. Vineri e ziua ei de naștere, împlinește 9 ani. Am sărbătorit-o azi în parc, i-am cîntat la mulți ani și Lavinia s-a ales în urma acestui club cu cîțiva prieteni buni.

3. cititul înseamnă socializare la un alt nivel. sigur că prichindeii voștri se joacă acum cu cine se nimerește prin preajmă sau prin grădinița cu tobogane, dar în foarte scurt timp vor deveni selectivi și cruzi și vor tăia în carne vie, îi vor pune la colț (sau vor fi puși la colțul de rușine) pe cei care nu-l cunosc măcar pe Creangă. cititul nu te face mai pămpălău, dimpotrivă! îți deschide capul, imaginația, ai acces mai lejer la un vocabular diferit de cel al colegului de bancă sau de cartier care-și petrece timpul cu taxu-care înjură și scoate flăcări pe nas.

doi frati frumosi Sevil e fata și Sedan e băiețelul. Sevil fiind mai mare îi citește frățiorului ei mereu povești. O obosește cu întrebările după aceea, dar sora lui are răbdare. Nu știu dacă din pricina asta Sedan e așa de dezghețat și vorbăreț, dar în momentul în care am dat comanda ”hai să citim!”, acest copil a fost primul care a tăcut respectînd actul lecturii celorlalți, iar el și-a luat creioanele colorate și a început să deseneze de-ale lui. El știe deja că atunci cînd alții citesc în gînd, ceilalți trebuie să tacă. Un foarte frumos bun simț. Fata asta cu ochii mari și inteligenți și mii de pistrui pe mutriță l-a învățat asta.

Mădălina, Anamaria și Dani. DSC01730

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raluca, new entry.

DSC01720

 

Și mai pun si alte poze. Că vorbesc în locul a o mie de cuvinte.

Din nou Dani, la umbra fetelor în floare… 

DSC01721

Iulia, între cei doi frați, citind ”Căpșunile”

DSC01703

5Trei vajnici ostași doborîți pe iarbă (sus)

DSC01704

În parcurile verzi, am vrea să fim noi, majoritatea…

DSC01711

Pinky și Daniela…

DSC01724

Din nou Vrăjitorul din Oz, dacă nu știați…

DSC01748

Trei pe o bancă…

DSC01755

4. mai zicem de un sfat. combinați lectura cu filmul, merge de minune încă de la vîrstele astea. vinerea trecută am văzut cu cei mari ”The Clash of the Titans” și deși le-am tot făcut capul calendar cu de ce e bine să citească Legendele Olimpului de-a fir a coadă și din scoarță în scoarță, abia după ce-au văzut filmul, au început să caute cartea pe rafturile bibliotecii. cîteodată filmul este un fel de ”cîrlig” pentru carte…

 DSC01757

Pauza de prînz.

DSC01848

Și pe Iulia o știți, e sora lui George.

iulia superba

Și un zîmbet de o mie și una de povești.

panteruta

 

Ne vedem la anul! Mi-au promis că de data asta îmi vor spune ei povești. Ce bine, am la ce să mă întorc în România : )

Mii de mulțumiri doamnelor bibliotecare care ne-au găzduit și părinților care au crezut în acest proiect. Rămîn la părerea că cei mai frumoși copii din lume sînt cei care citesc.

 

2 responses to “Medgidia, ziua nu mai știu. Bookclub for kids closed.

  1. ce frumos…. tu esti ca o poveste, fata! :). la anu’ ti-o trimit pe bebelina la clubul de lectura daca mai esti acolo. pana atunci o vrajesc cu Filipica ta, aici, la umbra artarului nostru 🙂

    Like